Из најновијег двоброја часописа БРАНИЧЕВО, бр. 3-4-2011
видети више: АЛМАНАХ за живу традицију, књижевност и алхемију
Путни ковчег М.П. Аласа |
Певати кад се, авај, и оно суштаствено у нама што је распевана тишина, што је по себи пој, кад се оно раздешава у сумњичаву напуклост, у цику залудног саморазједања, или у трубљење свемоћи (а често нема се ни толико моћи бар да се остане у себи, камо ли изиђе из себе); кад се и оно мало, што би остављено само себи можда и запевало, улудо истроши на естетизовање пред самим собом изглумљеног блаженства или паћеништва, или на уистињење нечега што је суштинска лаж; кад се смртоносном игром на конопцу парадокса, у ствари, често и од самог себе, прикрива врло нежна нега завојитог спужића свога ја, или очајање пред беспућем личне промашености;
певати и тада, и у пркос свему томе, знак је:
Можда ипак неће човек, ништећи себе у самообмани да пева, да ствара, можда се ипак неће поткопати до те мере да га најзад, суштински одсеченог од свега, више немадне ни у самом себи. Јер је певање, тај феномен феномена, толико у нама дубоко почетно, да нам и крајњи исход отвара. Јер је певање опој себе са свим, јер је оно, остварити себе у свему, све у себи.
Певало се код нас, и пева упркос свему.
Цело једно покољење, иза Великог Рата, већ обележило се у срцима својим живим гласом. Кроз и своју и туђу горчину и разривеност, лице у лице са оголелим собом, и без илузија, са посрнулим животом око себе, имало се бар толико, а који пут и тим више снаге, не утрнути, отети се примами најлакшег исхода – духовном самоубиству (то дижући на себе руку, још поразније погодити другог), дати од себе животворног гласа, певати.
Јесте, певало се. И што су, не одбачени, већ са грожљивом тугом онога што је живо пред оним што је изневерило у животу, што умире или је већ мртво, покопани сви прописи доброг владања, сви калупи са жигом катедре и кабинета; што су дубоко увређена естетика и њен лицемерни пратилац морал, повукли се, повукли у неживот, јер са тог терена несметаније се бацају стреле пакости у живот, то је знак опет: певати, живу душу спасавати, певати упркос свему. Јер само из даљег певања родиће се нова естетика и нови морал.
То покољење ако је, кроза све опасности најнепроходнијег али јединог пута, где се на сваком кораку постављало питање бити или не бити, ако је ма и најмањим делом оног што већ лежи написано, успело истински проговорити (а то је једнако апсолутном певању), и макар то још, не била она велика чистина, коју је и онај најзабаченији бар наслутио, оно је већ тиме учинило нешто замашније од сваког повременог успеха: осетити, ако и нејасно, живу линију искони у себи, кад се већ чинило да је неповратно утрнула; пропевати макар и промукло и без гласа, кад је певање још само дар припростих душа, још увек једини израз оних које није захватио уразумљујући талас културе; кад за последњих столећа читав ход те исте културе као да је неминовно водио, и води, неумитности једног разумног аутоматизма.
Оно је ту још, то покољење. Глас његов ако је можда и почео слабити, ништа још није изгубио од своје продорности. Младо, ако већ не годинама, оно упорношћу да истраје до прве смене. Јер та смена, као у некој колебљивости да ли продужити мучном, тек прокрченом путањом старијих, или се вратити на вековима утабани друм, или (а то је на овом терену могуће) савладав само технику певања данашњице, ући у слово само, али не и дух, та смена, велим, нешто се споро и као с муком појављује. Она се да наслутити у неколицини млађих, који, већ у другој или трећој збирци, и кроза сва колебања, овде онде, у овом стиху или у оној пеоми, бризну чистом силом певања: довољно основа нади да малодушност која одводи у књижевну реакцију, није захватила све најмлађе, и да ће имати ко да продужи, можда и чистије и живље и радосније, што се једном кроз живе муке започело.
(1932. године)
(Момчило Настастијевић, Седам лирских кругова, Просвета, Београд 1962, 159–174)
видети више: АЛМАНАХ за живу традицију, књижевност и алхемију
Нема коментара:
Постави коментар